Prof. Dr. Eva Orthmann

Artikel

2017

Lettrism and magic in an early Mughal text: Muḥammad Ghawth’s k. al-Jawāhir al-khams, wird erscheinen in: El-Bizri, Nader and Orthmann, Eva: The Occult Sciences in Pre-modern Islamic Cultures, Beirut 2017, 223-247.

2017

“Iranisch-Indische Beziehungen in Islamischer Zeit”, in: L. Paul (Hg.), Handbuch der Iranistik, Band 2, 19-26.

2017

“The provenance and History of the Dustūr al-munajjimīn and its Manuscript”; in: E. Orthmann und P. Schmidl (Hg.): Science in the City of Fortune. The Dustūr al-munajjimīn and its World, in: Science in the City of Fortune, Berlin, 13-33 (zus. mit P. Schmidl).

2017

“The Sources and the Composition of the Dustūr al-munajjimīn”; in: E. Orthmann und P. Schmidl: Science in the City of Fortune. The Dustūr al-munajjimīn and its World, in: Science in the City of Fortune, Berlin, 35-114 (zus. mit P. Schmidl und M. Karimi Zanjani Asl).

2017

“The Donor is Somebody Else. ʿAbdur Rahim Khan-i-Khanan as Patron and Benefactor”, in: Shakeel Hossain und Deeti Ray (Hg.): Celebrating Rahim, Ahmedabad, 72-86.

2017

“Tarjuma-yi kitāb-i Bārāhī”, Perso-India. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, F. Speziale – C.W. Ernst, ed., available at http://www.perso-indica.net/work/tarjuma-yi_kitab-i_barahi.

2017

“Tarjuma-yi kitāb-i Bārāhī (occult sciences)”, Perso-India. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, F. Speziale – C.W. Ernst, ed., available at http://www.perso-indica.net/work/tarjuma-yi_kitab-i_barahi-1.

2017

“Tarjuma-yi kitāb-i Bārāhī (astrology)”, Perso-India. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, F. Speziale – C.W. Ernst, ed., available at http://www.perso-indica.net/work/astrology_in_the_tarjuma-yi_kitab-i_barahi.

2016

Art. ʿAdnān, EI 3, 10-11.

2014

Ideology and state-building: Humāyūn’s search for legitimacy in an Hindu-Muslim environment. In: V. Dalmia, M. Faruqui: Religious Interactions in Mughal India, Oxford University Press (India), 3–29.

2012, 2017

“Philosophie und Wissenschaft von der Natur”, in: U. Rudolph (Hrsg.), Philosophie in der islamischen Welt, Band I: 8. –10. Jh. [Ueberweg. Grundriss der Geschichte der Philosophie], Basel, 512–517. Engl. Übersetzung in: U. Rudolph, R. Hansberger und P. Adamson: “Philosophy in the Islamic World”, vol. 1: 8th – 10th centuries, S. 727-733.

2012

“Astrology”, in: G. Böwering (Hrsg.), The Princeton Encyclopedia of Islamic Political Thought, Princeton University Press, 45–47.

2012

Ẓāhir und bāṭin in der Astrologie: Das kitāb al-Fatarāt wa l-qirānāt al-ʿašara in: V. Klemm, H. Biesterfeld (Hgg).: Differenz und Dynamik im Islam, Ergon-Verlag, Würzburg, 337–358.

2011

“Himmelssphären und Elemente: Zur Übernahme vorislamischer Vorstellungen vom Aufbau der Welt in die Islamische Tradition.”, in: R. Goulet, U. Rudolph (Hgg.): Entre Orient et Occident: La philosophie et la science Gréco-Romaines dans le monde arabe [Entretiens sur l’antiquité classique], Genf, 241–277.

2011

„Court Culture and Cosmology in the Mughal Empire: Humāyūn and the foundation oft he dīn-i ilāhī.“ In: A. Fuess, J.-P. Hartung: Court Culture in the Muslim World (7th – 19th Centuries), Routledge: London, 202–220.

2008

“Sonne, Mond und Sterne: Kosmologie und Astrologie in der Inszenierung von Herrschaft unter Humāyūn”, in: L. Korn, E. Orthmann, F. Schwarz (Hgg), Die Grenzen der Welt, Arabica et Iranica ad honorem Heinz Gaube, Wiesbaden, 297–306.

2006

“Astrologie und Propaganda. Iranische Weltzyklusmodelle im Dienst der Fāṭimiden“, in: Die Welt des Orients 36, S. 131–142.

2005

“Circular Motions: Private Pleasure and Public Prognostication in the Nativities of the Mughal Emperor Akbar”, in: Günther Oestmann, H. Darrel Rutkin and Kocku von Stuckrad (Hrsg.): Horoscopes and Public Spheres: Essays on the History of Astro-logy, Berlin & New York, S. 101–14. [Religion and Society 42].

2004

“The charm of suspicious calculations. Islamic Astrology in the debates of controversial literature”, in: Beiruter Blätter 10–11 (2002–03), S. 110–18.

2004

“Gemeinschaft und Grenzen: Der Solidaritätsgedanke in der arabischen Welt des 8. und 9. Jahrhunderts”, in: Fischer, C., Rondez, P., Straub, E. (Hrsg.): Solidarität in der Krise. Zürich, S. 45–73.

2003

“Die Stunde des Todes liegt allein in Gottes Hand. Selbstmord und Euthanasie im Islam”, in: Mettner, M., Schmitt-Mannhart, R. (Hrsg.): Wie ich sterben will. Autonomie, Abhängigkeit und Selbstverantwortung am Lebensende. Zürich, pp. 277–83 [Nachdruck eines Artikels in der Neuen Zürcher Zeitung vom 15./16. 9. 2001].

2002

“Blood Feud and Power in Early ʿAbbāsid Times”, in: The Arabist 24–25 = Proceedings of the 20th Congress of the UEAI; Budapest, 10–17 September 2000. – Part One – Linguistics, Literature, History, S. 215–22.

2001

“Die Eroberung von Damaskus durch die ʿAbbāsiden – ein Fall von ʿaṣabiyya?”, in: Kongressakten zum 27. Deutschen Orientalistentag 1998, Würzburg, S. 401–11.

2001

“Qais et Yaman: le problème des sources”, in: Asiatische Studien 55 (2001), S. 1033–42.

1998

“Als Yaman und Rabīʿa ihre Stirnlocken abschnitten. Kritische Anmerkungen zu einem ḥilf-Bund in Ḫurāsān aus der späten Umaiyadenzeit”, in: Hallesche Beiträge zur Orientwissenschaft 25, pp. 152–71.


Rezensionen

2016

Ali-de-Unzaga, Omar (Hg.): Fortress of the Intellect. Ismaili and other Islamic Studies in Honour of Farhad Daftary. London/New York: Tauris, 2011.

2015

Baumgarten, Jürgen: Die Ammarin. Beduinen in Jordanien zwischen Stamm und Staat. Würzburg: Ergon, 2011. WZKM 105, 435–436.

2015

Verena Klemm & Paul E. Walker: A Code of Conduct. A Treatise on the Etiquette of the Fatimid Ismaili Mission. A critical edition of the Arabic text and English translation of Aḥmad b. Ibrāhīm al-Naysābūrī’s al-Risāla al-mūjaza al-kāfiya fī ādāb al-duʿāt. London / New York: I.B. Tauris in association with The Institute of Ismaili Studies London 2011. Die Welt des Islam 55, 2015, 119–121.

2013

Azfar Moin: The Milennial Sovereign. Sacred Kingship and Sainthood in Islam, New York: Columbia University Press 2012, in: sehepunkte 13 (2013), Nr. 7/8 [15.07.2013], URL: http://www.sehepunkte.de/2013/07/22599.html.

2011

Kurt Franz: Vom Beutezug zur Territorialherrschaft. Beduinische Gruppen in mittelislamischer Zeit I. (Nomaden und Sesshafte 5). Orientalistische Literaturzeitung 106, 304–5.

2011

Susanne Kurz: Ein osmanischer Almanach fur das Jahr 1239/1240 (1824/1825). Berlin: Klaus Schwarz Verlag, 2007 (Islamkundliche Untersuchungen 276). Die Welt des Islam 51, 258–260.

2011

Jamal Malik: Islam in South Asia. A Short History., Leiden / Boston / Tokyo: Brill Academic Publishers 2008, in: sehepunkte 11 (2011), Nr. 6 [15.06.2011], URL: http://www.sehepunkte.de/2011/06/18275.html.

2008

Stefan Leder, Bernhard Streck (Hrsg.): Shifts and Drifts in Nomad-Sedentary Relations. (Nomaden und Sesshafte 2). ZDMG 158/2, 490–494.

2008

Gad Freudenthal: Science in the Medieval Hebrew and Arabic Traditions (= Variorum Collected Studies Series), Aldershot: Ashgate 2005, in: sehepunkte 8 (2008), Nr. 4 [15.04.2008], URL: http://www.sehepunkte.de/2008/04/13044.html.

2006

Anke Reichenbach: Mit süßer Zunge. Höflichkeit und Nachbarschaft im Damaszener Christenviertel Bâb Tûmâ. Gehren 2001. Veröffentlichungen des Instituts für Ethnologie der Universität Leipzig, Reihe: Ethnographie, Band 1, in: Zeitschrift für Ethnologie 131, 137–140.

2003

Francis E. Peters (ed.): The Arabs and Arabia on the Eve of Islam. Aldershot 1999, in: Der Islam 80, 153–55.

2001

Ulrich Marzolph: Narrative Illustration in Persian Lithographed Books. Handbuch der Orientalistik, Abt. I: Der Nahe und Mittlere Osten; vol. 60, in: Asiatische Studien 55, 1110–13.

2000

Sabine Thalia Klocker: There should be one grave opposite the other: Blutrachepraxis bei den Beduinen in Nordarabien. Hamburg 1996, in: Zeitschrift für Ethnologie 125, 322–24.