Konferenzbeiträge

2024

  • Braunstein, A. und Deutscher, V. (2024). The importance of considering dropout directions when analyzing trainees' dropout intentions in dual vocational education and training. EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference 2024, Jyväskylä, Finland.
  • Braunstein, A. und Deutscher, V. (2024). How to Formulate Tasks in Virtual Learning Simulations for Social Immersion. 2024 AERA Annual Meeting, Philadelphia, PA. https://aera24-aera.ipostersessions.com/default.aspx?s=10-14-21-95-63-89-37-56-28-BB-C7-E0-C0-F0-3E-98

2023

  • Ahmed, A. und Deutscher, V. (2023). Ensuring the quality of virtual or hybrid collaboration: A systematic review. AERA 2023, Annual Meeting American Educational Research Association (AERA), Chicago, IL.
  • Ahmed, A. und Deutscher, V. (2023). Same same, but different – What it takes to successfully collaborate in digital environments. GEBF-Tagung 2023, 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungs­forschung „Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz“, Essen, Germany.
  • Ahmed, A. und Deutscher, V. (2023). Unveiling the success factors of virtual and hybrid teams: A systematic review and quality framework for virtual and hybrid team performance. EARLI 2023, 20th Biennial EARLI Conference, Thessaloniki, Greece.
  • Ahmed, A., Gentner, S., Aprea, C., Deutscher, V., Rausch, A., Seifried, J. und Vogler, M. (2023). Unterrichtsplanung mit der virtuellen Bürosimulation LUCA – Ein möglicher Ansatz zur Förderung des Einsatzes automatisierter Lernprompts im berufsschulischen Unterricht? Jahrestagung 2023 der Sektion Berufs- und Wirtschafts­pädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungs­wissenschaft (DGfE), Flensburg, Germany.
  • Ahmed, A., Ludwig, S., Vogler, M., Lörch, L., Aprea, C. und Deutscher, V. (2023). Unterrichtsplanung mit virtuellen Lernsimulationen – Ein sinnvoller Ansatz zur Förderung des Einsatzes automatisierter Lernprompts durch angehende Lehr­kräfte? GEBF-Tagung 2023, 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungs­forschung „Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz“, Essen, Germany.
  • Braunstein, A. und Deutscher, V. (2023). Enhancing learning through social embedding in virtual learning simulations: effects on task solution, perceived authenticity, enjoyment, and immersion. EARLI 2023, 20th Biennial EARLI Conference, Thessaloniki, Greece.
  • Krötz, M., Deutscher, V. und Ma, B. (2023). The role of in-company training quality for trainee competence development. 2023 AERA Annual Meeting, Chicago, Ill. (13.-16.04.2023) und Online (04.-05.05.2023).
  • Krötz, M., Deutscher, V., Ma, B. und Winther, E. (2023). Die Rolle der betrieblichen Ausbildungs­qualität für die Entwicklung domänenverbundener und domänen­spezifischer Kompetenz. GEBF-Tagung 2023, 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungs­forschung „Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz“, Essen, Germany.
  • Thomann, H. und Deutscher, V. (2023). Development and evaluation of an adaptive prompt design for vocational business students. 10th PDRnet Research Symposium (Professional Development Research Network), Göteborg, Sweden.
  • Thomann, H. und Deutscher, V. (2023). Goodbye to one size fits all: Systematic review and meta-analysis on prompts for personalized learning. 2023 AERA Annual Meeting, SIG 31 Design and Technology, Chicago, IL.
  • Thomann, H. und Deutscher, V. (2023). No silver bullet: Development of a prompt design for vocational education students. GEBF-Tagung 2023, 10. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungs­forschung „Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz“, Essen, Germany.
  • Thomann, H., Deutscher, V., Rausch, A. und Seifried, J. (2023). Development and evaluation of a first sketch of an adaptive prompt design for vocational education students. EARLI 2023.

2022

  • Ahmed, A. und Deutscher, V. (2022). Physically distant, digitally close: What it takes to successfully collaborate after COVID. EARLI SIG 14 Conference 2022, Learning and Professional Development, Paderborn, Germany.
  • Braunstein, A., Deutscher, V., Ludwig, S., Gentner, S., Mayer, C., Rausch, A., Seifried, J., Winther, E., Paeßens, J. und Sangmeister, J. (2022). What makes a vocational task difficult? – A question of experts’ and novices’ perspectives. EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference 2022, Paderborn, Germany.
  • Deutscher, V. und Krötz, M. (2022). Ausbildungs­abbrüche in dualen Bildungs­systemen – Eine internationale Meta-Synthese von Abbruchgründen. Jahrestagung 2022 der Sektion Berufs- und Wirtschafts­pädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungs­wissenschaft (DGfE), Freiburg, Germany.
  • Krötz, M. und Deutscher, V. (2022). Drop-out in dual VET – Why we should consider the drop-out direction when analysing drop-out. 11th EARLI SIG14 Conference 2022 Learning and Professional Development, Paderborn, Germany
  • Krötz, M. und Deutscher, V. (2022). In-Company Training Quality: A Matter of Perspective? American Educational Research Association (AERA) 2022 Annual Meeting. SIG Workplace Learning., Online.
  • Ludwig, S., Rausch, A., Deutscher, V. und Seifried, J. (2022). Untersuchung des Problemlöse­verhaltens in einer digitalen Bürosimulation mit n-gram Analysen. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschafts­pädagogik 2022 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungs­wissenschaft (DGfE), Freiburg, Germany.
  • Ma, B., Krötz, M., Winther, E. und Deutscher, V. (2022). Kompetenz­entwicklung in der kaufmännischen Berufsbildung. GEBF-Tagung 2022, Online.
  • Rausch, A., Ludwig, S., Deutscher, V., Seifried, J. und Brandt, S. (2022). Analysen zur Werkzeugnutzung beim Lösen komplexer Probleme in computer­basierten Bürosimulationen. GEBF-Tagung 2022, Online.
  • Thomann, H. und Deutscher, V. (2022). One size won’t fit all: A prompt-model for personalized learning in digital learning environments. EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference 2022, Paderborn, Germany.

2021

  • Ludwig, S., Rausch, A., Deutscher, V. und Seifried, J. (2021). Problem solving analytics (PSA) in the web-based office simulation LUCA. In, Proceedings of the Eighth ACM Conference on Learning Scale (S. 363–364)., Association for Computing Machinery: New York.
  • Mayer, C., Gentner, S., Seifried, J., Deutscher, V. und Rausch, A. (2021). Digitaler Unterricht an kaufmännischen Schulen – Eine Charakterisierung der aktuellen Unterrichtspraxis auf Basis des SAMR-Modells. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschafts­pädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungs­wissenschaft (DGfE), Bamberg.
  • Krötz, M. und Deutscher, V. (2021). Differences in perception matter: How differences in perception of trainees and trainers affect vocational education and training drop-out. American Educational Research Association (AERA) 2021 Virtual Annual Meeting, Online.
  • Rausch, A., Gorshid, G. D., Ludwig, S., Mayer, C., Braunstein, A., Gentner, S., Deutscher, V. und Seifried, J. (2021). Dashboard usability testing der LUCA Office Simulation. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschafts­pädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungs­wissenschaft (DGfE), Bamberg, Germany.
  • Rausch, A., Seifried, J., Deutscher, V., Winther, E., Brandt, S., Ludwig, S., Gentner, S., Mayer, C., Gorshid, G. D., Braunstein, A. und Paeßens, J. (2021). Fostering learning in a computer-based office simulation by problem-solving analytics (PSA). 19th Biennial EARLI Conference 2021: Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures, Göteborg, Sweden, Online.

2020

  • Krötz, M. und Deutscher, V. (2020). Differences in perception – How deviations in quality perception of trainees and trainers affect dropout in VET. In, Professional learning & development: From innovative research to innovative interventions. Book of abstracts of the EARLI SIG14 2020 Conference. (S. 71)., Universitat Autonoma de Barcelona: Barcelona.
  • Böhn, S., Braunstein, A., Krötz, M. und Deutscher, V. (2020). Dropout from initial vocational training – reasons and perspectives. 9th Meeting Professional Development Research Network PDRNet, Antwerpen, Belgium
  • Böhn, S. und Krötz, M. (2020). Vorzeitige Vertragslösung in der beruflichen Erstausbildung - Gründe und Perspektiven. Forschungs¬kolloquium Area Wirtschafts¬pädagogik, Mannheim, Germany.
  • Krötz, M. und Deutscher, V. (2020). Die Wahrnehmung macht den Unterschied - Wie unterschiedliche Wahrnehmungen der Ausbildungs¬qualität von Ausbildenden und Auszubildenden mit Ausbil-dungs¬abbrüchen in Zusammenhang stehen. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschafts-pädagogik der DGfE 2020, Online.

2019

  • Böhn, S. & Deutscher, V. (2019). Quality of Workplace Learning – A Systematic Survey Review of Measurement Instruments for Dual VET. American Educational Research Association (AERA), 5.–9. April, Toronto, Canada.
  • Aprea, C., Deutscher, V. & Seifried, J. (2019). Qualität kompetenz¬orientierter Unterrichtsplanung in der beruflichen Bildung: Entwicklung und Validierung eines Beurteilungs¬instruments. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschafts¬pädagogik 2019 der Deutschen Gesellschaft für Erzie-hungs¬wissenschaft, Graz, Österreich.
  • Seifried, J., Findeisen, S. & Deutscher, V. (2019). Fostering prospective teachers’ explaining skills during university education - Evaluation of a training module. World Education Research Asso-ciation 2019: Focal Meeting in Tokyo, Tokyo, Japan.
  • Findeisen, S., Deutscher, V. und Seifried, J. (2019). Erklären von Fachinhalten – Eine erlernbare Fähigkeit? Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 25.–27. Februar, Köln.

2018

  • Findeisen, S., Deutscher, V. und Seifried, J. (2018). Erklären wirtschaftlicher Inhalte: Analyse einer zentralen fachdidaktischen Kompetenz von angehenden Lehrpersonen. 26. Kongress der Deut-schen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Essen, Germany.
  • Deutscher, V., Findeisen, S. & Seifried, J. (2018). The development of prospective teachers’ explaining skills. Western Economic Association International (WEAI), 26.–30. June, Vancouver, Canada.

2017

  • Deutscher, V. & Geigle, S. (2017). VET Training Quality - A Systematic Survey Review. Forschungskolloquium im Rahmen der Nachwuchsförderung. 15. November, Mannheim.
  • Deutscher, V. (2017). Modeling instructional sensitivity of vocational competences via Differential Item Functioning (DIF). Forschungskolloquium und Methodenworkshop im Rahmen der Nach-wuchsförderung. 29. November, Mannheim.
  • Findeisen, S., Deutscher, V. & Seifried, J. (2017). Entwicklung der Erklärfähigkeit im Studium der Wirtschaftspädagogik. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP). 25.–27. September, Stuttgart.
  • Sangmeister, J., Winther, E. & Klotz, V.K. (2017). Motivationale Aspekte in technologiebasierten As-sessments. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP). 25.–27. September, Stuttgart.
  • Klotz, V. K., Winther, E. und Sangmeister, J. (2017). Instructional sensitivity: impacts and perspectives for vocational assessments (and education). In, Education in the crossroads of economy and politics: role of research in the advancement of public good: 17th Bienniel EARLI Conference for Research on Learning and Instruction, Tampere, Finland, 27.08. – 02.09.2017: book of abstracts (S. Session D 106)., EARLI, European Association for Research on Learning and Instruction: Leuven.
  • Marx, C., Goeze, A., Voss, T., Klotz, V. K., Hoehne, V. und Schrader, J. (2017). Welche Struktur liegt dem pädagogisch-psychologischen Wissen von Lehr­kräften in der Erwachsenenbildung/Weiter- bildung zugrunde und wie reliabel lässt es sich erfassen? In, Durch Bildung gesellschaft­liche Herausforderungen meistern: Heidelberg, 13.-15. März 2017: Tagungs­band, 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungs­forschung (S. 119)., Universität: Heidelberg.
  • Deutscher, V. & Geigle, S. (2017). VET Training Quality - A Systematic Survey Review. Forschungskolloquium im Rahmen der Nachwuchsförderung. 15. November, Mannheim.

2016

  • Klotz, V. K., Sangmeister, J. und Winther, E. (2016). Regarding the validity of competence based assessments – conceptualizations and examples of application. In, Competence 2016: International conference on competence theory, research and practice, Wageningen University, 19 – 21 october 2016: conference proceedings (S. )., Education & Competence Studies group/Wageningen University & Research: Wageningen.
  • Klotz, V.K. (2016). Instructional sensitivity in vocational education. College for Interdisciplinary Educational Research (CIDER), 28.–30. September, Mannheim.
  • Klotz, V.K., Winther, E. & Sangmeister, J. (2016). Was macht berufliche (Test)Aufgaben schwierig? Lernpsychologische versus fachdidaktische Erklärungsansätze. Jahrestagung der Sektion Be-rufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP). 12.–14. September, Hamburg.
  • Sangmeister, J., Klotz, V.K. & Winther, E. (2016). Validating vocational assessments via Differential Item Functioning (DIF). European Association for Research on Learning and Instruction (EAR-LI), 24.–26. August, Regensburg.
  • Klotz, V.K. (2016). Einführung in die berufliche Kompetenzdiagnostik. Gastvortrag an der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, 04. Mai, Kiel.
  • Klotz, V.K. (2016). Assessment of teacher perceptions via Eye-Tracking. College for Interdisciplinary Educational Research (CIDER), 13.–14. April, Berlin.
  • Klotz, V.K., Winther, E., Marx, C., Goeze, A., Fischer, C. & Sangmeister, J. (2016). Identifying instruc-tional sensitivity of vocational competences via competence-based assessments, American Educational Research Association (AERA), 8.–12. April, Washington, USA.
  • Goeze, A., Voss, T. & Klotz, V. (2016). Symposium „Struktur, Entwicklung und Bedeutung des päda-gogischen Wissens bei Lehrkräften aus unterschiedlichen Bildungsbereichen“. Symposium auf der 4. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 9.–11. März, Berlin.
  • Marx, C., Goeze, A., Voss, T., Klotz, V., Hoehne, V., Trautwein, U., Schrader, J. (2016). Entwicklung und Erprobung eines Tests zur Erfassung des pädagogisch-psychologischen Wissens von Lehrkräften in Schule und Erwachsenenbildung, Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 9.–11. März, Berlin.
  • Marx, C., Goeze, A., Klotz, V., Schrader, J., Voss, T., Hoehne, V., Trautwein, U. (2016). Die Verwen-dung digitaler Medien bei der Erfassung generischer Aspekte des Lehrerwissens. Wissen-schaftscampus, 11. März, Tübingen.
  • Sangmeister, J., Winther, E. & Klotz, V.K. (2016). Testformate im Vergleich: Papierbasierte vs. com-puterbasierte Aufgaben zur Messung kaufmännischer Kompetenz, Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 9.–11. März, Berlin.

2015

  • Klotz, V. K. und Winther, E. (2015). Zur Entwicklung domänenverbundener und domänen­spezifischer Kompetenz im Ausbildungs­verlauf – Befunde eines pseudo-längsschnittlichen Designs. In, Erziehungs­wissenschaft­liche Perspektiven der Empirischen Bildungs­forschung, 50 Jahre AEPF: Abstractband, 8. Tagung der DGfE-Sektion ” Empirische Bildungs­forschung“ vom 21. bis zum 23. September 2015 an der Georg-August-Universität Göttingen (S. 55)., Universität: Göttingen.
  • Winther, E., Festner, D., Sangmeister, J. und Klotz, V. K. (2015). Vocational competencies made visible – measuring tomorrow’s potential at the workplace. In, 16th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction” (EARLI 2015): Limassol, Cyprus, 25.–29. August 2015: book of abstracts (S. B 21)., EARLI, European Association for Research on Learning and Instruction: Leuven.
  • Goeze, A., Voss, T., Hoehne, V., Marx, C., Zieher, K., Klotz, V., Schrader, J. (2015). ThinK: Ein Forschungsvorhaben zur Verwendung digitaler Medien bei der Erfassung generischer Aspekte des Lehrerwissens in verschiedenen Bildungsbereichen. Expertenrunde / Invited talk / Vortrag an der Universität Duisburg-Essen, Lehrstuhl Prof. Dr. Detlev Leutner, Essen, Deutschland..
  • Marx, C., Goeze, A., Klotz, V.K., Voss, T., Hoehne, V., Trautwein, U. & Schrader, J. (2015). Forum der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft „Videobasierte Lehr-Lernforschung“ (ZfE-Forum), 4. Dezember, Hamburg..
  • Winther, E. & Klotz, V.K. (2015). Diagnostik beruflicher Kompetenzen und Arbeitsmarktintegration – Adaption der ASCOT-Instrumente Zur Erfassung beruflicher Kompetenzen bei Flüchtlingen, Jah-reskonferenz und BarCamp „Arbeitsmarkt-Integration von Flüchtlingen der IHK Allianz für Fach-kräfte, 10. November, Nürnberg..
  • Sangmeister, J., Winther, E. & Klotz, V.K. (2015). Modellierung von Kompetenzen im kaufmännischen Bereich der Berufsbildung (Industriekaufleute), Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirt-schaftspädagogik (BWP). 7.–9. September, Zürich, Schweiz..
  • Klotz, V.K. (2015). Diagnostik beruflicher Kompetenz(-entwicklung). Zentrum für Bildungsforschung und Lehrerbildung (PLAZ) Forschungskolleg Empirische Bildungsforschung, 10. April, Paderborn. .
  • Klotz, V.K., Winther, E., Festner, D. & Sangmeister, J. (2015). Towards Competence Development: Empirical Evidence for a Compensatory Function of Initial VET and the Power of Workplace Instruction, American Educational Research Association (AERA), 16.–20. April, Chicago, USA.
  • Winther, E., Festner, D., Sangmeister, J. und Klotz, V. K. (2015). Vocational competencies made visible – measuring tomorrow’s potential at the workplace. In, 16th Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction” (EARLI 2015): Limassol, Cyprus, 25.–29. August 2015: book of abstracts (S. B 21)., EARLI, European Association for Research on Learning and Instruction: Leuven.

2014

  • Klotz, V.K. & Winther (2014). Der Unterschied liegt im Tun: Tests zur Abbildung kaufmännischer Kom-petenz, Beirat AkA der Industrie- und Handelskammer (IHK), 16. November, Nürnberg.
  • Klotz, V.K., Festner, D. & Winther, E. (2014). The development of vocational competence – A psy-chometric model for the commercial sector, European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 27.–29. August, Oslo, Norwegen.
  • Klotz, V.K. & Winther, E. (2014). Promoting workforce excellence: A matter of vocational identity? – Formation and relevance of vocational identity for vocational educational training, American Educational Research Association (AERA), 3.–7. April, Philadelphia, USA.
  • Klotz, V.K. (2014). Was macht berufliche Testaufgaben schwierig? – Generierung eines kaufmänni-schen Kompetenzniveaumodells aus Perspektive von Experten und Lernenden, Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 3.–5. März, Frankfurt.

2013

  • Winther, E. & Klotz, V.K. (2013). Zeit, dass sich was dreht: Implikationen aus der beruflichen Kompe-tenzforschung für die Didaktik. Bildungspolitisches Forum „Vermessung von Kompetenzen“ des DFG-Schwerpunktprogrammes „Kompetenzmodelle zur Erfassung individueller Lernergeb-nisse und zur Bilanzierung von Bildungsprozessen“, 8. Oktober, Frankfurt.
  • Klotz, V.K. (2013). Lernstrategien in der beruflichen Weiterbildung. Vortragsreihe zum Lernen und Leh-ren in der beruflichen Weiterbildung, Akademie der Industrie- und Handelskammer (IHK) Ost-westfalen zu Bielefeld, 19. September, Bielefeld.
  • Klotz, V.K. (2013). Arbeitsstrategien in der beruflichen Weiterbildung. Vortragsreihe zum Lernen und Lehren in der beruflichen Weiterbildung, Akademie der Industrie- und Handelskammer (IHK) Ostwestfalen zu Bielefeld, 26. September, Bielefeld.
  • Klotz, V.K., Sangmeister, J. & Winther, E. (2013). Thinking about measurement, European Conference on Educational Research (ECER), 10.–13. September, Istanbul, Türkei.

2012

  • Klotz, V.K. & Winther, E. (2012). Kompetenzmessung in der kaufmännischen Berufsausbildung: Zwischen Prozessorientierung und Fachbezug. Eine Analyse der aktuellen Prüfungspraxis. Betriebs- und Wirtschaftspädagogik online (bwp@), 22(8), 1–16.
  • Klotz, V.K. (2012). Handlungsorientiertes Prüfen. Konstruktion authentischer Geschäftsprozesse und Beurteilung der Aufgabenschwierigkeit. Praxisworkshop für berufliche Testkonstruktion bei der Industrie- und Handelskammer (IHK), 21. November, Esslingen.
  • Klotz, V.K. & Winther, E. (2012). Assessing professional competency in Germany – Lessons learned and attempts for a longitudinal analysis of professional competency development. Association for Educational Assessment Annual Conference (AEA), 8.–10. November, Berlin.
  • Klotz, V.K. (2012). Messung beruflicher Identität und ihrer Einflussfaktoren in kaufmännischen Ausbil-dungsberufen. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP), 24.–26. September, Paderborn.
  • Klotz, V.K. & Winther, E. (2012). How to measure professional competency: An analysis of current assessment practices in commercial VET programs, European Conference on Educational Re-search (ECER), 18.–21. September, Cadiz, Spanien.