Marketing für Nahrungs- und Genußmittel
von Prof. Dr. G. Silberer (2000)
1. Einleitung
2. Die Sensorik als Informationsgrundlage des NGM-Marketing
2.1 Die Sensorik als Grundlagenwissen
2.2 Die Sensorik als Methodenarsenal
3. Die Sensorik als Gestaltungsaufgabe im NGM-Marketing
3.1 Die Produktpositionierung im Werteraum
3.2 Die Definition des Produktnutzenbündels
3.3 Die Bestimmung der einzelnen Produktmerkmale
3.4 Die Entwicklung der Testprodukte (Prototypen)
3.5 Das Marketingmix beim Aufbau einer sensorischen Marke
3.6 Die Produktentwicklung als iterativer Interaktionsprozeß
4. Zusammenfassung und Ausblick
Literaturverzeichnis
Zusammenfassung / Summary
Summary
An important challenge in food and luxeries marketing is to use sensoric insights and performing detailled sensoric analysis. Therefore, the presented paper presents the basics and the methods of sensoric research. It is also very important to use this knowledge in the development of products and brands. How this can be done is shown using a five-step approach including- product positioning into the value space,
- definition of benefit bundles,
- specified determination of product attributes,
- development of test products (prototyping),
- and marketing mix in creating a brand.
Finally, this work is characterized as an iterative interaction process in new product development.