Conjointanalyse und Multimedia - Überprüfung von Produktkonzepten für neue Nahrungs- und Genußmittel mittels multimedialer adaptiver Conjointanalyse
von A. Scharf, B. Schubert & H.-P. Volkmer (1996)
1. Einführung
2. Konsumentenorientierte Konzeptentwicklung
3. Ermittlung der Präferenzwirkung innovativer Produktkonzepte mittels adaptiver Conjointanalyse
4. Bisherige Schwächen der Stimuluspräsentation bei der adaptiven Conjointanalyse
5. Neue Möglichkeiten durch den Einsatz der multimedialen adaptiven Conjointanalyse
6. Messung der Präferenzwirkung von Produktkonzepten für einen Schoko-Frucht-Keks
6.1. Zielsetzung und Untersuchungsdesign
6.2. Darstellung und Interpretation der Ergebnisse
7. Schlußbetrachtung und Ausblick
Literaturverzeichnis
Zusammenfassung/Summary
Farbtafeln
Summary
Still there are too many flops among food products. The main reasons for these flops are their small preference effect and their lacking ability of differentiation. Already in early phases of concept development a multitude of realistic concept elements must be screened by consumers in order to identify innovative and differentiating characteristics for new products. A common method for the quantitative examination of product concepts is the conjoint analysis. The application of the traditional conjoint analysis is however frequently problematic in practice, since only few concept attributes can be regarded at the same time. With further developed approaches like adaptive conjoint analysis it is possible to consider many attributes simultaneously, but this approach quickly leads to a cognitive overload of subjects. The stimulus presentation is clearly improved by the application of multimedia-assisted conjoint analysis. An empirical study investigating preference effects of different chocolate-fruit cookie concept attributes illustrates the advantages of the multimedia-assisted adaptive conjoint analysis.