Education and Professional Experience

Since 2022 Research Assistant in the Department of Practical Theology and Religious Education (Göttingen University), Prof. Dr. Bernd Schröder
2022 Ph.D. in Practical Theology (Göttingen University)
2022 Certification as high school teacher (English, Protestant Religion)
2020–2022 Trainee teacher at an urban high school in Hanover, Germany
Since 2015 Assistant Managing Editor of the International Journal of Practical Theology
2014–2020 Research Assistant in the Department of Practical Theology and Religious Education (Göttingen University), Prof. Dr. Bernd Schröder
2017 Doctoral Research Scholar at Princeton Theological Seminary, funded by the German Academic Exchange Service
2014 Master of Education (Münster University) with the subjects Protestant theology and English philology
2011–2012 Fulbright Scholar at Princeton Theological Seminary, New Jersey
2011 Bachelor of Arts (Göttingen University)
2008–2014 Undergraduate and Graduate Studies in Protestant theology and English philology at Göttingen University, Princeton Theological Seminary and Münster University
2008–2014 Grantee of the German National Academic Foundation


Habilitation Research (since 2022)

The situated theology of religion teachers in German public schools. A qualitative study of the shape and formation of professional knowledge among teacher educators (working title).

Dissertation Researchy (completed 2021)

Theories of Education in U.S. Practical Theology. Studies on the Discipline's History and its Contributions to German Scholarship on Religious Education

Helping people to become independent interpreters of their faith has long been the concern of American practical theology. Its educational goals are historically intertwined with its methodological and encyclopedic progress. This study lays out how “theological education” emerged as a central issue of the discipline in the U.S. and relates its conceptual work to German scholarship on religious education and Bildung.

Link to publication:
https://www.mohrsiebeck.com/en/book/bildung-in-der-praktischen-theologie-der-usa-9783161619939?no_cache=1


Publications

Monograph

Bildung in der Praktischen Theologie der USA. Disziplingeschichtliche und systematische Untersuchungen in religionspädagogischem Interesse (PThGG 41), Tübingen (forthcoming 12/2023).

Editorship and Guest Editorship

Bernd Schröder and Moritz Emmelmann (eds.), Religions- und Ethikunterricht zwischen Konkurrenz und Kooperation, Göttingen 2018.

Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik 20.2 (2021), Große und kleine Narrative in Gesellschaft und Religionspädagogik (Gastherausgeberschaft mit David Käbisch, Angela Kaupp, Karlo Meyer, Julian Miotk, Annegret Reese-Schnitker und Susanne Schwarz).

Theo-Web. Zeitschrift für Religionspädagogik 18.2 (2019), Politische Dimensionen religiöser Bildung (guest editor with David Käbisch, Karlo Meyer and Mirjam Zimmermann).

Articles

Paideia in der US-amerikanischen Religionspädagogik. Beispiele eines transnationalen Wissenstransfers bei Edward Farley, Sara Little und James Fowler,“ in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie 73.1 (2021), 61–72.

„Existenziale Interpretation in der Erziehung zu Freiheit und Verantwortung: Martin Stallmann (1903–1980)“, in: Göttinger Religionspädagogik: Eine Studie zur institutionellen Genese und programmatischen Entfaltung von Katechetik und Religionspädagogik am Beispiel Göttingen (PThGG 25), ed. by Bernd Schröder, Tübingen 2018, 245–268.

„Die Neubelebung der Praktischen Theologie in den USA in den 1980er Jahren: eine themenzentrierte Analyse“, in: Zeitschrift für Pastoraltheologie 38.1 (2018), 21–30.

„Perspektivenwechsel: Überlegungen zur Leistungsfähigkeit einer Leitmetapher für die religionspädagogische Auseinandersetzung mit religiöser und weltanschaulicher Pluralität“, in: Religions- und Ethikunterricht zwischen Konkurrenz und Kooperation, ed. by Bernd Schröder and Moritz Emmelmann, Göttingen 2018, 145–156.

„Praktische Theologie in den USA und Friedrich Schleiermacher: Eine Fallstudie zur Rezeption seiner Kurzen Darstellung durch die „Neue Praktische Theologie“, in: Transnationale Grenzgänge und Kulturkontakte. Historische Fallbeispiele in religionspädagogischer Perspektive (StRB 14), ed. by David Käbisch and Michael Wermke, Leipzig 2017, 117–137.

Margit Gratz, Piret Paal, Moritz Emmelmann and Traugott Roser, „Spiritual Care in the Training of Hospice Volunteers in Germany“, in: Palliative and Supportive Care 14.5 (2016), 532–540.

„,Our paths crossed, but we did not meet‘: Trauer und Sexualität in Alison Bechdels Fun Home”, in: Traugott Roser, Sexualität in Zeiten der Trauer, Göttingen 2014, 76–83.

Reviews

„Alle für John Wayne. Wie sich der amerikanische Evangelikalismus hinter einem Männlichkeitsbild vereinte“, Rez. zu Kristin Kobes Du Mez, Jesus and John Wayne. How White Evangelicals Corrupted a Faith and Fractured a Nation, New York 2020, in: Praktische Theologie 58.2 (2023), 124–125.

„Immer noch gesucht: ein Lehrbuch amerikanischer Religionspädagogik“, Rez. zu Fred P. Edie/Mark A. Lamport: Nurturing Faith. A Practical Theology for Educating Christians, Grand Rapids, MI 2021, in: Praktische Theologie 57.4 (2022), 254–257.

„Ein Ruhetag, wozu? Gemeindliche Jugendarbeit vom dritten Gebot her gedacht“, Rez. zu Nathan T. Stucky: Wrestling with Rest. Inviting Youth to Discover the Gift of Sabbath, Grand Rapids, MI 2019, in: Praktische Theologie 57.2 (2022), 124–126.

„Amerikanische Protestlieder neu angestimmt“, Rez. zu Ulysses Owens, Jr.: Songs of Freedom, feat. Alicia Olatuja, René Marie, Theo Bleckmann und Joanna Majoko, Westport, CT 2019, in: Praktische Theologie 55.4 (2020), 253–254.

„Theologische Bildungsprozesse im Fokus: Eine erwachsenenpädagogische Perspektive auf Theologiestudium und Vikariat“, Review of Kathleen A. Cahalan/Edward Foley/Gordon S. Mikoski (Hg.): Integrating Work in Theological Education, Eugene, OR 2017, in: Praktische Theologie 55.2 (2020), 253–254.

„Forschendes Lernen und Bewusstseinsbildung in internationalen Experimenten zur Hochschuldidaktik“, Review of Mary Clark Moschella und Susan Willhauck (Hg.), Qualitative Research in Theological Education. Pedagogy in Practice, London 2018, in: Praktische Theologie 54.4 (2019), 248–249.

„Ernste Rätsel: Aktuelle Themen amerikanischer Praktischer Theologie“, Review of Joyce Ann Mercer und Bonnie J. Miller-McLemore (Hg.), Conundrums in Practical Theology (Theology in Practice 2), Leiden/Boston 2016, in: Praktische Theologie 53.4 (2018), 243–245.

„Konfirmand*innenarbeit in der ‚ecology of faith formation‘“, Review of Richard R. Osmer und Katherine M. Douglass (Hg.), Cultivating Teen Faith. Insights from the Confirmation Project, Grand Rapids 2018, in: Praktische Theologie 54.2 (2019), 124–125.


Tasks and Memberships

Since 2022 Co-Chair of the National Advocacy Group of Early Career Researchers in Protestant Theology in Germany (IVWM)
2018-2022 Member of the board of the Association for Academic Religious Education (GwR)
Since 2018 Regular contributor to the journal Praktische Theologie
Since 2015 Assistant Managing Editor of the International Journal of Practical Theology
Since 2014 Member of the Association for Academic Religious Education (GwR)


Selected Courses

Spring Term 2017:
Practical Theology in the USA: Origins, Developments, and Current Issues (Elective seminar)

Fall Term 2017/18:
Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten (Undergraduate seminar); Praktische Theologie in der konfessionellen Vielfalt der USA (Study trip, March 2018)

Spring Term 2018:
Konfessionelle Kooperation im Religionsunterricht (Graduate seminar)

Fall Term 2018:
Grundfragen der Religionspädagogik und des Religionsunterrichts (Undergraduate seminar)

Spring Term 2019
Schrifttheologie – Dogmatik und Religionspädagogik im Gespräch (Elective seminar in cooperation with Hildesheim University)

WS 2019/20:
Bildung und Seelsorge (Undergraduate seminar)