In publica commoda

5. Sources

  • U. Benner & A. Herrmann (2020): Gebärdensprachdolmetschen. In: Ch. Maaß & I. Rink (2020): Handbuch Barrierefreie Kommunikation. Berlin: Frank & Timme, 381-402.
  • T. Finkbeiner & N.-K. Pendzich (2021): Sprachkalender Deutsche Gebärdensprache 2022. Hamburg: Buske.
  • J. Lasser, D. Manik, A. Silbersdorff, B. Säfken, T. Kneib (2021): Introductory data science across disciplines, using Python, case studies and industry consulting projects, in: Teaching Statistics, Vol. 43(S1), 190-200.
  • Ch. Maaß & I. Rink (2020): Handbuch Barrierefreie Kommunikation. Berlin: Frank & Timme.
  • E. Middendorff, B. Apolinarski, K. Becker, P. Bornkessel, T. Brandt, S. Heißenberg, J. Poskowsky (2017): Die wirtschaftliche und soziale Lage der Studierenden in Deutschland 2016. 21. Sozialerhebung des Deutschen Studentenwerks - durchgeführt vom Deutschen Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung. Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF).
  • E. Müller & J. Voegler (2020): Barrierefreie Dokumente. Anleitung zur Erstellung barrierefreier PDF-Dokumente mit PowerPoint. Dresden: Technische Universität Dresden.
  • J. Poskowsky, S. Heißenberg, S. Zaussinger, J. Brenner (2018): beeinträchtigt studieren - best2. Datenerhebung zur Situation Studierender mit Behinderung und chronischer Krankheit 2016/17.
  • C. Bender, S. Dreiack, V. Engels, B. Fisseler, L. Gregory, M. Gross, J. Kaffenberger, P. Kostädt, E. Meyer zu Bexten, L. Rustemeier, T. Schwarz, B. Tannert, E. Cepeda Velasquez, G. Weber (2022): Leitfaden zur Digitalen Barrierefreiheit. Diskussionspapier Nr. 19. Berlin: Hochschulforum Digitalisierung.


List of illustrations

  • Diagram 1: Depiction of digital accessibility standards and regulations; Graph by Kompetenzzentrum für digitale Barrierefreiheit & Software-Ergonomie, T-Systems MMS, 1-2-3-barrierefrei.de; adapted by LBIT Hessen, CC-BY-4.0.
  • Diagram 2: Example storyboard in Excel; content own material, layout adapted by Katja Töpfer.
  • Diagram 3: Sample slide; own material
  • Diagram 4: Example of use of two differentiating markers in layout; own material
  • Diagram 5: Example of a technical camera picture; own material, picture by SUB camera
  • Diagram 6: Example of a complex graph requiring a lengthy audio description; own material
  • Diagram 7: Separate teaching video in DGS; own material, screenshot from a teaching video
  • Diagram 8: Example of flexible use of space for signing; own material, screenshot from a teaching video
  • Diagram 9: Example of subtitling; own material, screenshot from a teaching video
  • Diagram 10: Example of a hierarchically structured transcription; own material
  • Diagram 11: Example of how a mathematical formula is incorporated in a transcription; own material
  • Accessibility Icons; The accessibility icons are from https://www.w3.org/WAI/media/av/ by W3C Web Accessibility Initiative (WAI) Copyright © 2022 World Wide Web Consortium, (MIT, ERCIM, Keio, Beihang). http://www.w3.org/Consortium/Legal/2015/doc-license